Jana Loskotová: "Vyděržaj pioněr!"  (alebo ako byť kvalitárom v automotive a nezblázniť sa)

 5.3 2018, 21:49     Success story

Je tma. Čiernočierna tma. Dokonca ani ten mesiac nesvieti, len spopod dverí presvitá malé svetielko. V pozadí hrá napínavá hudba. Hlavná hrdinka pomaly otvára dvere a vchádza dnu do izby. Kráča potichu, jemne našľapuje a v tom .. Nie, nikto po nej neskočí a nezačne sa boj na život a smrť, je to viac prozaickejšie. Skočí ona, ale na kúsok z dráhy. Aaaaaau. Vnútorný výkrik spolu so vzývaním všetkých bohov. Deminga, Jurana, Ishikawy, Crosbyho. To tu už 5S nikomu nič nehovorí?

Aby som sa predstavila, hlavná hrdinka tohto "hrôzostrašného" príbehu som ja. Jana Loskotová, inžinierka kvality telom a dušou. :)

Image title

Moja cesta ku kvalite nebola cielená. Učila som sa dobre, nebola som "šprt", ale už odmala som vedela, že chcem ísť študovať. Zmeniť smerovanie môjho života smerom, ktorý si sama vyberiem. Najprv to boli odvážne ciele ako právnik a lekár, neskôr som si uvedomila, že sa mi nechce učiť na kilá a asi ani nemám žalúdok na lekárske povolanie. Keď si tak spomínam na prvé zážitky s Alma mater (pozn. promócie môjho staršieho brata), bolo to systémom, tak tu teda určite v živote nebudem študovať. O pár rokov neskôr som sa už náhlila z autobusu na prvé  prednášky. Keď už sme prešli najväčším sitom na škole (matematika, fyzika), začali sme študovať predmety podľa nášho odboru. Rôzne druhy manažmentu (ozaj zaujímavé :D) a jedným z nich bol predmet Manažment kvality. Vtedy som si tiež vravela, že tak toto nikdy v živote robiť nebudem. Učili sme sa normy, no koho to vôbec bavilo? Asi by som mala prestať vravieť NIKDY V ŽIVOTE, pretože očividne to v mojom prípade neplatí. :) Po skončení školy som odišla na rok do Anglicka. Fantastická skúsenosť. Nie žeby som pracovala hneď v odbore, ale naučila som sa postarať sama o seba, pracovať tvrdo a poctivo, vážiť si zarobené peniaze a v neposlednom rade, som sa zdokonalila v angličtine. Z tejto skúsenosti čerpám dodnes. Chvalabohu za steaky, lososy a hranolčeky vo francúzskom šate. :)

Po návrate z Anglicka som sa začala venovať hľadaniu práce. Veď ako študovaná by som už mala robiť a to rovno manažéra. :D Samozrejme som rýchlo prišla na to, že takto to teda nepôjde a tak som skúsila pohovor na inžiniera kvality vo Firme číslo 1. Mala som šťastie, prijali ma. V danej firme som sa zoznámila s kvalitou, ale takou inou akou nás chceli unudiť v škole. Nie len normy a X-R charty (nehovorím, je to nutné, aby sme mohli kvalitu vyrábať a sledovať). Začínala som ako inžinier kvality na sériových projektoch. Riešila som reklamácie a dokumentáciu na pár montážnych linkách. Pamätám si dodnes na svoj G8D report a naše zamietnutie reklamácie. Tak som sa tešila, že sme kvalitnou analýzou mohli danú reklamáciu zamietnuť.  Ako som sa v tejto firme naučila kvalite a jej neskutočnú dôležitosť v automotive priemysle, stretla som sa aj s tým archaickým prístupom niektorých ľudí, že kvalita je len "gesto" pre audítora. Po čase prišla príležitosť v podobe projektu presunu výroby zo Švédska k nám. Moje prvé kompletné stretnutie s PPAPom. Projekt sme úspešne dotiahli do šťastného konca a preto nás zaskočilo, že sa naša fabrika zatvára. Bol tu teda priestor na hľadanie si nových pracovných možností. Po necelých dvoch rokoch som začala pracovať v druhej firme, Firma číslo 2. A to bola jazda. :)

Firma 2, to bola škola. Po práci vo Firme 1 som si myslela, že som už hotová kvalitárka, behom pár dní som zistila ako veľmi som sa mýlila. Hneď v prvom mesiaci som si "odskočila" k zákazníkovi na týždeň potriediť mu "pár" dielov. :) A v podstate odvtedy som sa ani nezastavila. Ako asi v každej automotive firme. Je to priemysel, ktorý nedaruje nikomu nič len tak. Všetko sa posúva tak rýchlo, že ak chcete konkurovať, je nutné inovovať, prinášať top kvalitu a v neposlednom rade makať, makať a makať. Ako tak ubiehal čas v práci, začínala som mať pocit, že by som sa chcela naučiť aj niečo viac. Prišlo to ako na zavolanie. Nový projekt pre "neodbytného a vcelku aj náročného" zákazníka. Z mojich kolegov sa samozrejme nik nehlásil o tento projekt a tak mojím aktívnym snažením (pozn. šéfovi som povedala, že jaaaa by som ho chcela) som ho aj získala. Celý APQP proces z pohľadu kvality bol na mne. Bolo to neskutočne náročné obdobie, pretože som sa všetko musela učiť sama. Ako pracovať na projekte, ako vypracovať dokumenty, ktoré vlastne potrebujem spracovať, čo všetko musím sledovať a odkomunikovať, no proste všetko na mojich pleciach. Je pravda, že niektoré úkony mi trvali omnoho dlhšie, keďže som musela na ne prísť sama, ale teraz, keď sa na to s odstupom času pozerám, to bolo to najlepšie, čo sa mi mohlo stať. Prišla som na veci, ktoré by som s pomocou mala určite rýchlejšie spravené, ale možno by som pri ďalšom projekte zase tápala. Takto som mala skvelý základ do ďalších projektov. A toto bol ten moment, kedy som si kvalitu v automotive zamilovala, tak naozaj. Po mojom prvom projekte, som mala ďalšie projekty pre iného významného zákazníka, kde som mala skvelú kontaktnú osobu na strane zákazníka. Úroveň spolupráce a komunikácie bola úplne niekde inde. Samozrejme, aj tu sme museli riešiť problémy, ale na tieto nábehy produktov spomínam najpozitívnejšie. Čas vo Firme 2 si hekticky plynul, keď som dostala ponuku na pohovor do Firmy číslo 3. Povedala som si, skúsim, za to nič nedám. V poslednom kole pohovorov sa ma Manažér kvality spýtal, čo si myslím o SQA pozícii a moja odpoveď: "It's a challenge!" Vzali ma. :)

Firma číslo 3 bola o stupienok vyššie v automotive reťazci, lebo to už bol Tier 1 dodávateľ, čiže všetko sa napriamo dodávalo do OEM. Wau. Môj prvý dojem bol skvelý. Tu majú vysoké ponímanie kvality, neberú na ľahkú váhu požiadavky zákazníka, tu sa mi bude žiť. Aj sa žilo, prvé tri mesiace. Pomaličky som si riešila PPAPy, tentoraz však už dodávateľov. Príchodom nového zákazníka sa to celé rozbehlo do neskutočného behu. Behu za dokonalými dielmi od dodávateľa až po dokonalé diely pre zákazníka. Ďakovala som Firme 2 za všetko, čo som tam musela robiť pri nábehoch nových dielov, pretože vo Firme 3 som mala náskok, skúsenosti a tak som sa mohla zdokonaľovať vo výrobkoch  iného procesu výroby.  Ale boli to aj šialené časy, čo si budem nahovárať. Spolupráca s niektorými dodávateľmi bola na hrane, riešenie problémov v nedohľadne, neustále v napätí, čo sa zase môže pokaziť. Ale aj tak som si každý večer nastavila budík na 5:15 a ráno sa naň aj zobudila a odišla znovu do práce. Pretože, keď som potom videla výsledný efekt svojej práce, bola som nadšená a zároveň aj pyšná. Tieto diely sa dostanú v aute do celého sveta.

Aj keď je automotive priemysel šialený a často aj rozmarný (spomínam na problém s farbou na diele o priemere 10 mm, ktorý bol ledva vidno v namontovanom stave; alebo na super ultra skvelé oči Manažéra kvality vo VW, ktorý po nasadnutí do auta skoro odpadol, lebo dva diely, každý na iných dverách, sú inej farby a on sa na to nemôže pozerať a tak hulákal na svojich podriadených, že sme to počuli aj my v Trnave :); alebo na vtipné parafrázovanie nášho Riaditeľa, či Manažéra kvality a ďalšie príhody úsmevné viac aj menej) je to odvetvie, ktoré mňa baví. Baví ma byť inžinierkou kvality aj SQA inžinierom, baví ma APQP fáza. Stretla som veľa skvelých ľudí, od ktorých som sa mnoho naučila, s ktorými som sa veľa nasmiala, s ktorými som si aj ponadávala, ale všetko to ma posúva dopredu. Síce v súčasnosti si budík nastavujem ojedinele, pretože mám svoje dva budíky, ktoré sa nedajú naprogramovať, ale že vôbec (vďaka za ne!!!), určite sa chcem vrátiť späť do tohto kolotoča. Pretože to som ja. :)


admin
Diskusia k príspevku : Jana Loskotová: "Vyděržaj pioněr!"  (alebo ako byť kvalitárom v automotive a nezblázniť sa)
  • Martina Jurišičová (neregistrovaný)  11.4 2018, 15:40
    Re: Jana Loskotová: "Vyděržaj pioněr!"  (alebo ako byť kvalitárom v automotive a nezblázniť sa)
    Janka bola nasa najoblubenejsia kvalitarka... spominali sme ju dlho dlho po tom,co uz i nas nepracovala.. Dokumentacia ,vzorky,tabuljy vsetko bolo super a funkcne .. takze za seba mizem povedat ken dakujem Jani
    2  0
    • Iveta Kremserová (neregistrovaný)  14.4 2018, 17:33
      Re: Re: Jana Loskotová: "Vyděržaj pioněr!"  (alebo ako byť kvalitárom v automotive a nezblázniť sa)
      Môžem potvrdiť Martinine slová Janka bola vždy super-usmievavá poradila a hlavne sa nepovyšovala,aj ja ďakujem Jani.
      0  0
Aktuálna ponuka na Váš e-mail:
Kontakt
ARTELA s.r.o.
Eisnerova 6
841 07 Bratislava
Slovenská republika

+421 (0)902 419 099