Peter Bevilaqua: Kultúra v automotive

 26.2 2019, 12:09     Súhlasíte?

(čo urobíš dnes aby bol zajtrajšok krajší, lepší pre teba a tvojich kolegov)

Trochu netypicky som sa rozhodol napísať týchto niekoľko riadkov už počas letu ( ktorý sa nemal vôbec uskutočniť kvôli štrajku v Belgicku) a mám tak dosť času pouvažovať nad Firemnou kultúrou v automotive biznise. V ňom sa pohybujem už 15rokov.

Mal som možnosť pracovať pre japonskú, francúzsku či nórsku firmu a spoznať ako dodávateľov, množstvo iných nadnárodných či iba rodinných firiem, ktoré sa v automotive oblasti udomácnili.

Keby som si mal dať odpoveď na otázku, ktorá firma má firemnú kultúru na najvyššej úrovni a prečo, nebolo by to jednoznačné, pretože gro firemnej kultúry tvoria jej zamestnanci. Firma vytvára pre nich prostredie/identitu a podmienky, v ktorých sa chce odlišovať od ostatných (samozrejme netreba zabudnúť ani na kulturálne pozadie firmy). Z môjho pohľadu je kultúra vo firme (aspoň pre mňa) kľúčová čo sa týka spokojnosti, z ktorej sa potom ďalej odvíja lojalita, súdržnosť, motivácia a iné dôležité elementy, ktoré robia firmu perspektívnou a žiadanou na trhu.

Mal som to šťastie, že som vo svojej plavbe v automotive vodách narazil na tie pozitívne príklady. V čom ale môže firma alebo jej zamestnanci naraziť?

Pracovná doba - kto by dnes nechcel pracovať vo firme, kde je pracovná doba max. 8 hodín? Aj to sa dá, ale ... v tom zamestnanec pláva v dave, sám nezmôže takmer nič-no možnosť zostáva pri výbere zamestnávateľa. A tu zohráva kľúčovú úlohu, z akého portfólia firma pochádza- napríklad z francúzskych firiem sa väčšinou pred 6 z práce neodchádza.

Čo vidím ako deficit v dnešnej dobe a požierač času súčasne a s čím sa máloktorá mne známa firma dobre vyrovnala - je tak populárny „open space office“ pre zamestnancov a emailové spamy či rôzne nariadenia snažiace sa firme ušetriť peniaze. V tom prvom prípade si robia firmy sami zle keď navrhujú „open space“, kde je hlava na hlave a z bežného pracovného šumu je mravenisko kde je takmer nemožné  sústrediť sa na prácu. Ale povedzme si - chyba je aj v nás samotných, lebo nemyslíme na druhých a telefonujeme a vykecávame sa, prekrikujeme a pod.  A samozrejme, firemná kultúra - nekultúra je nekonečné preposielanie emailov s prílohami v zmysle “všetci vedia všetko”. Tieto veci môžu pekne otráviť váš pracovný deň aj vo firme, ktorej firemná kultúra je navonok v poriadku a na vysokej úrovni.

Čo dokáže otráviť a znepríjemniť firemnú kultúru sú aj rôzne príkazy, nariadenia ci predpisy kde sa firmy snažia ušetriť. Veď prečo nedať smartfóny a notebooky len tým, ktorí pravidelne cestujú, ostatní nech majú pevné linky? K návratu do minulého storočia niekedy netreba veľa...

Na záver mi ešte nedá nespomenúť spôsob, akým firma dokáže zo zamestnancov sňať bremeno neprimeraných stresov, tlaku či konfliktov, ktoré nie sú v dnešnej dobe žiadnou výnimkou.

A čo tak naozajstná kultúra , ktorú ponúka v rámci benefitov nejedna firma? Myslím, že akýkoľvek ponúknutý a organizovaný relax a odstrihnutie sa od práce je vítaný krok pre každého, kto si v automotive čo - to odkrútil. Len aby som nezabudlo (čo sa často stáva) na tých, ktorí sú nútení v tichosti a pokore tolerovať naše pracovné nasadenie, neskoré príchody domov, večerné či víkendové pracovné telefonáty - naše manželky/ manželov a hlavne deti, ktoré často vidíme len pár hodín denne...

Aká je podľa mňa ideálna kultúra/firma? Za mňa osobne vždy tá, kde pracujem. Som totiž jej živou súčasťou a môžem - a pokúšam sa ovplyvniť jej stav. Lebo netreba zabúdať aj na to, že kultúra je o ľuďoch, kolegoch a priateľoch, ktorí s nami trávia tretinu svojho života.

Teším sa z toho, že som mal možnosť sa aj osobne podieľať na kariérnom raste kolegov, mnohých “zlanáriť zvonku” a podporiť ich fungovanie v nových tímoch.

Tak ako - čo urobíš či zmeníš dnes aby bol zajtrajšok krajší, lepší v tvojej práci pre teba a tvojich kolegov? Niekedy netreba až tak veľa- pozdraviť sa, usmiať, podržať dvere, či prísť na stretnutie načas, hovoriť pravdu, pomáhať druhým, pozerať sa na druhých viac ako na seba - každý si nájde svoju cestu.

Zdravá firma by mala mat vždy dosť ľudských príkladov, ktoré firmu a kolektív ťahajú tým správnym smerom vpred.


admin
Diskusia k príspevku : Peter Bevilaqua: Kultúra v automotive
Aktuálna ponuka na Váš e-mail:
Kontakt
ARTELA s.r.o.
Eisnerova 6
841 07 Bratislava
Slovenská republika

+421 (0)902 419 099